Haal meer uit uw medewerkers

Tekst - Movir

“Ik werk wel even tijdens de lunch door, jij ook?” Mijn assistent kijkt mij verbaasd aan. “Hoezo”, vraagt ze. Het is volgens haar niet nodig. Bovendien zegt ze het rustmoment nodig te hebben. Ik wil haar niet tegenspreken, ze doet altijd haar best. Al zou ik wel willen dat ze gewoon af en toe doorwerkt. Dat doe ik toch ook? Maar hoe maak ik dat duidelijk? Moeilijk hoor, mijn medewerkers aansturen.

Janneke (43) begon zes jaar geleden met haar gezelschapsdierenpraktijk. Al snel was de praktijk zo hard gegroeid dat ze versterking nodig had. Drie jaar geleden nam ze daarom twee jonge assistenten en een dierenarts aan. De uitbreiding van het team levert Janneke niet altijd de voordelen op waar ze op gehoopt had. Dat komt vooral doordat ze het moeilijk vindt haar jonge assistenten aan te sturen.

Medewerkers aansturen

Als dierenarts word je opgeleid om dieren beter te maken en niet om mensen aan te sturen. Expert en coach Marjolein Hamer van Elestia, de onafhankelijke coachingsdienst van Movir: “Wanneer iemand zich ziek meldt of weinig uren draait, dan voelt dat als zand in de molen. Dat levert veel dierenartsen stress op.”

‘Ik wens u veel personeel toe’ is een oud gezegde. Dat was beslist geen wens met een positieve bedoeling. Het idee was dat personeel vooral veel zorgen met zich meebrengt. Marjolein Hamer weet hoe je die zorgen voorkomt: “Maak regelmatig tijd vrij om te reflecteren over hoe het gaat met de praktijk en met uw mensen. Als u iets signaleert, bijvoorbeeld vermoeidheid of irritatie, ga hier dan het gesprek over aan. Doe dat niet verwijtend, maar onderzoekend en gericht op oplossingen.

Veel praktijkhouders verwachten dat hun medewerkers zich net zoveel inzetten als zijzelf. Ze vinden dat er geen verschil is tussen praktijkhouder en medewerker zijn. Werk is werk, toch? Maar er is wel degelijk een verschil. Als eigenaar van de praktijk hebt u de lasten, maar ook de lusten. Verwacht daarom bijvoorbeeld niet dat medewerkers altijd zomaar tijdens de lunch doorwerken. Een heldere communicatie is belangrijk. Realiseer u dat u misschien een eigen standaard hanteert en dat dat wellicht uw probleem is. Ziet u in dat een issue echt bij uw medewerker ligt, maak het dan bespreekbaar en erger u vooral niet in stilte. Hoe langer u het uitstelt om iets aan te kaarten, hoe groter de lading wordt. Met als mogelijk gevolg dat u het er maar misschien helemaal niet meer over hebt, maar bij een volgende irritatie buiten proportie reageert. Vindt u het lastig, wees dan niet bang om er iemand bij te halen die u kan helpen.”

Herkent u stress?

Verzekerden van arbeidsongeschiktheidsverzekeraar Movir kunnen 24 uur per dag en anoniem bij Elestia terecht voor ondersteuning door professionele coaches. Arthur van der Wal, directeur van Movir: “Het is belangrijk om stress op tijd te herkennen en stil te staan bij  de oorzaken hiervan. Wanneer signalen in een vroeg stadium worden herkend én actie wordt ondernomen, is het makkelijker om bij te sturen.”

Tips voor het aansturen van personeel

  • Reserveer vaste momenten in uw agenda voor uw personeel.  U zult merken dat dat veel rust geeft en preventief werkt.
  • Maak zelf ook tijd om na te denken over het aansturen van het ^personeel. Een halfuurtje per week kan al genoeg zijn.
  • Neem uw eigen werkethos niet als uitgangspunt.
  • Spreek regelmatig uw waardering uit naar uw medewerkers. Iedereen weet dat dit belangrijk is, maar in de praktijk gebeurt dit heel weinig.
Om te kunnen reageren op een bericht dient u ingelogd te zijn.