Dierenartsen, beroepsorganisatie en gemeente slaan de handen ineen

Dieren de beste zorg bieden. Dat is de roeping van elke dierenarts. Maar het tijdperk van 24-7 veterinaire zorgservice is anno 2020 duidelijk op zijn retour. Het tekort aan dierenartsen en de groeiende vraag naar diergeneeskundige zorg in coronatijd noopt steeds meer dierenartsen om de spoedzorg uit te besteden aan spoedklinieken in de regio. Zo ook de dierenartsen in Den Helder.

Spoedzorg uitbesteed

Vanaf 2 november kunnen inwoners van en rond Den Helder tot 20.00 uur bij hun eigen dierenarts terecht. Wie na 20.00 uur en in het weekend spoedzorg nodig heeft voor zijn dier, kan hiervoor terecht bij de spoedkliniek van het Medisch Centrum voor Dieren (MCD) in Amsterdam, Stad en Land in Alkmaar en Dierenkliniek ‘t Ossehoofd in Heerhugowaard.

Keuze voor doorlopende kwaliteit

De nieuwe regeling zorgde voor commotie onder diereigenaren. Begrijpelijk. Het is ook vervelend en wennen om opeens verder te moeten reizen met je dier, of om vervoer te moeten regelen. Maar er staat wel kwaliteit tegenover. En dat is een bewuste keuze. Als er échte spoedzorg nodig is, is een dier over het algemeen beter af bij een spoedkliniek. Omdat hier dag en nacht gespecialiseerde dierenartsen aanwezig zijn met uitgebreide apparatuur en veel ervaring met spoedzorg. Net zoals bij de tweedelijnszorg voor mensen. Dankzij deze regeling lukt het de Helderse dierenartsen wél om de werkdruk aan te kunnen en met toewijding en liefde voor hun patiënten de kwaliteit van hun dienstverlening hoog te houden.

Dierenartsen en KNMvD-voorzitter in conclaaf met gemeente

Dierenartsen Hoynck, Wegman, Uitendaal en Tijms uit de kop van Noord-Holland zijn samen met KNMvD-voorzitter Deleu op 10 november om de tafel gegaan met wethouder Duijnker en beleidsadviseur Laan van gemeente Den Helder. Zij constateren met elkaar dat de spoedzorg nu goed geregeld is, zij het met iets langere reistijd. Om de reistijd van dieren in nood te bespoedigen, worden de mogelijkheden van verdere samenwerking met de Dierenambulance verkend. Ook is gesproken over mogelijke regelingen voor minima, om zo de zorg voor alle dieren te kunnen borgen. Het belang van samenwerking is groot. Van het bieden van adequate spoedzorg tot en met (tele)communicatie en bewustwording.

De KNMvD beschouwt het als haar taak om het welzijn van het dierenartsencollectief te bewaken. Dat is de voorwaarde om dag en nacht de beste zorg aan dieren te kunnen leveren. En tijdige spoedeisende hulp voor dieren in nood moet te allen tijde beschikbaar zijn! Daarom nemen we de noodkreet van de dierenartsen in Den Helder heel serieus en helpen waar mogelijk mee om oplossingen voor de spoedzorg te vinden. We zijn bezig met een vooronderzoek om de impact van het tekort aan dierenartsen in beeld te brengen en gaan samen met de faculteit Diergeneeskunde en WUR nader onderzoek verrichten.

Begrip en gezamenlijke verantwoordelijkheid

De nieuwe spoedregeling maakte veel los op social media en in de regionale en landelijke media. Begrijpelijk. Maar mensen mogen ook beseffen dat de zorg voor dieren niet alleen de verantwoordelijkheid is van de dierenarts, maar een gezamenlijke verantwoordelijkheid. In het Noord-Hollandse Dagblad van 13 november zeggen we het als volgt.

“Dierenartsen hebben een wettelijke plicht om een dier in nood hulp te verlenen. Dierenartsen in Nederland vervullen deze plicht naar eer en geweten, binnen de mogelijkheden die zij daarvoor hebben. Dierhouders, burgers en overheden hebben ook een dergelijke zorgplicht. Er is hier dus sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid waarvoor we samen een oplossing moeten zoeken.”

Wat kunnen eigenaren zelf doen?

Om eigenaren bewust te maken van hun eigen invloed en verantwoordelijkheid aangaande spoedzorg, geven de Helderse dierenartsen graag de volgende vier tips:

  1. Voorkom dat het spoed wordt
    – Is uw dier al enkele uren of dagen niet lekker, neem dan ruim voor sluitingstijd contact op met uw dierenarts. Hoe eerder uw dier behandeld wordt, hoe meer de dierenarts kan doen, en hoe lager de kosten vaak zijn.
    – Laat uw dier jaarlijks controleren door de dierenarts om ziektes en hoge behandelkosten bij spoedsituaties zoveel mogelijk te voorkomen.
  2. Bel bij spoed altijd eerst voor advies
    Als u denkt dat uw dier buiten openingstijden spoedeisende hulp nodig heeft, bel dan altijd het nummer van uw eigen dierenkliniek. Dan hoort u waar u terecht kunt of wordt u direct doorverbonden naar de dierenarts die dienst heeft.
    De dienstdoende dierenarts laat u dan weten of het nodig is om direct naar de dierenarts te komen, of dat u kunt wachten tot u bij uw eigen dierenarts terecht kunt. Bij echte spoed gaat het vaak om leven of dood, denk bijvoorbeeld aan vergiftiging, grote verwondingen na een aanrijding of plotselinge verlamming.
  3. Wees voorbereid op een noodsituatie bij uw dier
    – Krijgt uw dier medicatie? Zorg ervoor dat u altijd voldoende medicijnen in huis hebt.
    – Geef nooit pijnstillers voor mensen, deze kunnen dodelijk zijn!
    – Haal een EHBO-kit voor dieren in huis.
    – Geen eigen vervoer? Maak afspraken met een buddy die bereid is om in geval van nood in de nacht of het weekend te helpen met vervoer.
  4. Help zelf mee als vrijwilliger of buddy
    – Meld u aan als vrijwilliger bij de dierenambulance zodat zij weer 24 uur per dag ondersteuning kunnen bieden. Dit is door een tekort aan vrijwilligers nu helaas niet meer mogelijk.
    – Stel uzelf beschikbaar als buddy voor buren/vrienden/familie voor vervoer bij noodgevallen.

 

 

Om te kunnen reageren op een bericht dient u ingelogd te zijn.


Inloggen