Tijdens het debat in de Tweede Kamer (kijk terug) over de kosten en toegankelijkheid van diergeneeskundige zorg waren de aanwezige partijen en ook de staatssecretaris het over één punt unaniem eens: veterinair professionals verdienen waardering voor het belangrijke werk dat zij dagelijks verrichten.
Ook staatssecretaris Erkens sprak zijn waardering uit voor de inzet van dierenartsen en paraveterinairen. Hij wees daarbij op de hoge werkdruk in de sector en complimenteerde het veterinaire veld met de stappen die de afgelopen tijd zijn gezet, onder andere om het mentale welzijn van veterinair professionals te verbeteren.
Tijdens het debat werd uitgebreid gesproken over de toekomst van de diergeneeskundige zorg. Onderwerpen als spoedzorg, transparantie over tarieven, de rol van ketens, huisdierenverzekeringen, verantwoord huisdierbezit, fokbeleid en het behoud van dierenartsen voor het vak kwamen uitgebreid aan bod.
In grote lijnen kon de Kamer zich vinden in de uitvoeringsagenda die het kabinet eerder presenteerde naar aanleiding van het ACM-onderzoek naar de veterinaire markt. De staatssecretaris kondigde aan dat alle aanbevelingen uit dat onderzoek worden overgenomen. De komende zes maanden werkt het ministerie samen met het veterinaire veld aan een routekaart en uitvoeringsagenda waarin de maatregelen verder worden uitgewerkt.
Belangrijke thema’s daarbij zijn het het terugdringen van ongewenste financiële prikkels en het versterken van de positie van dierenartsen en paraveterinairen, de ontwikkeling van professionele standaarden, het verbeteren van de organisatie van spoedzorg en het vergroten van transparantie voor huisdiereigenaren.
Een terugkerend onderwerp in het debat was de wens van verschillende Kamerleden om maximumtarieven voor diergeneeskundige zorg mogelijk te maken. Hoewel hierover meerdere moties werden ingediend, maakte de staatssecretaris duidelijk dat het kabinet daar op dit moment niet voor kiest.
Volgens hem kan prijsregulering op korte termijn aantrekkelijk lijken, maar bestaat het risico dat dit op langere termijn leidt tot verschraling van zorg, hogere werkdruk en minder investeringen in de sector. Het kabinet wil daarom eerst inzetten op een betere informatiepositie van diereigenaren door meer transparantie en ondersteuning van de autonomie van dierenartsen met professionele standaarden.

Naast de discussie over tarieven werden ook moties ingediend over onder meer spoedzorg, de bevoegdheden van paraveterinairen, huisdierenverzekeringen, praktijkeigenaarschap en opleidingscapaciteit diergeneeskunde. Over deze moties stemt de Tweede Kamer op dinsdag 30 juni.
De KNMvD is positief over de brede politieke erkenning voor het werk van dierenartsen en paraveterinairen en zal de verdere uitwerking van de plan
nen de komende maanden nauwlettend volgen.
KNMvD-voorzitter Sophie Deleu en Paul Mandigers, voorzitter van het Cluster Gezelschapsdieren, waren aanwezig op de publieke tribune tijdens het debat. Na afloop spraken zij met BBB-fractievoorzitter Caroline van der Plas en bedankten haar voor de ingediende motie waarin de Tweede Kamer wordt gevraagd expliciet steun uit te spreken voor dierenartsen en paraveterinairen. Volgens de KNMvD is die brede politieke erkenning een belangrijk signaal voor de beroepsgroep.