Flexibel werken als dierenarts, vroeger was alles beter…

Tekst: Ferdi Demir, dierenarts, manager FlexVet

Natuurlijk was het ‘vroeger’ van elk individu beter. Je kon je ontlasting laten lopen zonder zorgen, onbezorgd met blokken spelen (het is jammer maar je blijft niet klein …), en je had een ongekend uithoudingsvermogen en ontelbare sociale contacten. De rest van hun leven lukt het de meeste mensen niet om de prachtige herinneringen te evenaren. Daarna streeft de massa naar het verleden, ontevreden dromend over een toekomst die niet meer terugkeert; MAGA, BREXIT en zo nog meer zijn het resultaat in het huidige politieke klimaat.

Een generatie is een vaste groep mensen die in hun meest ontvankelijke jaren (= van hun 10e tot hun 25ste) dezelfde sturende invloeden hebben ondergaan, economisch, sociaal en cultureel. Een generatie beslaat een periode van vijftien jaar (Prof. dr. Hans Becker).
Ook in de diergeneeskunde wordt soms terugverlangd naar het verleden. Een tijd met een andere werkethiek, andere morele waarden betreffende dierenwelzijn, en minder mondige diereigenaren en werknemers. De verschillen tussen generaties leiden beide kanten op tot verwachtingen die onmogelijk kunnen worden waargemaakt. Het bewustzijn van deze verschillen maakt de relatie tussen werkgever en werknemer prettiger.

Generatieverschillen
In de negentien jaar dat FlexVet actief is als detacheringsbureau in de veterinaire markt hebben wij de ervaring van meerdere generaties mogen delen. Dierenartsen die via FlexVet werken, variëren van beginnende dierenartsen, geboren in 1995, tot gepensioneerde dierenartsen die nog voor enkele dagen in de week actief willen zijn. Vijf generaties die allen gevormd zijn in totaal verschillende economische, sociale en culturele tijden. Wij zien grote verschillen in hun wensen, eisen en werkethiek. Een leuke uitdaging om tijdens een goed gesprek een spiegel voor te houden en de wensen boven tafel te krijgen.
De variatie in de populatie zorgt ervoor dat er voor iedere werkgever een geschikte werknemer is te vinden. Zeker als de praktijk tijd en energie neemt en een realiseerbaar plan opstelt om de wensen van beide partijen bij elkaar te brengen. De alledaagse drukte maakt dit doel regelmatig onscherp. Alle partijen moeten elkaar daarom op vastgestelde data spreken om dit niet uit het oog te verliezen. De bemiddeling van FlexVet slaat bruggen tussen de verwachtingen en leidt tot succesvol werkgeverschap en scherpe gemotiveerde werknemers.
Regelmatig krijgt FlexVet het verzoek van dierenartsen om een baan buiten de praktijk voor ze te vinden. Wij gaan dan uitgebreid in gesprek met de betreffende dierenarts. Een gesprek waarin onze ervaring van negentien jaar en de honderden carrières die wij van dichtbij hebben meegemaakt van grote waarde is.

Voorbeeld
Een jonge dierenarts komt op gesprek bij FlexVet. Verliefd op het vak had ze met veel plezier een paar jaar gewerkt. De dierenarts wilde echter meer vrije tijd en dacht aan een baan buiten de praktijk. In het gesprek merkten wij dat de liefde voor het werken in de praktijk nog helemaal niet weg was. Het enthousiasme van de gesprekken over het van dierenarts maakten dat wij haar, tegen haar initiële idee in, in gesprek lieten gaan met een aantal praktijken waar FlexVet al lange tijd een zeer goede relatie mee heeft. De dierenarts ging via FlexVet gedurende een heel jaar in een paar verschillende praktijken aan het werk. Door in de verschillende praktijken ervaring op te doen, zag ze in dat het werk ook anders kon dan in de eerste praktijk waar ze had gewerkt. Het blijkbaar onoverkomelijke generatieverschil in de eerste praktijk waar ze werkte had ertoe geleid dat ze een baan buiten de praktijk wilde zoeken. Een andere werkethiek waarbij de balans tussen vrije tijd, inkomen en werkplezier niet de verhouding had waar zij naar zocht, had de veterinaire markt bijna een goed functionerende dierenarts ontnomen. Nu heeft ze weer een vaste baan, in de praktijk. Dit is voor FlexVet het leukste om te doen: ondersteuning bieden aan dierenartsen in hun zoektocht naar de eerste of volgende goede stap in hun carrière.
Misschien ben je ZZP’er bent en vind je opdrachten via FlexVet of laat je jouw administratie via ons doen. Of je bent een beginnend dierenarts die ondersteuning wil om de voor jezelf opgestelde wensen en doelen te realiseren. Of je bent een dierenarts die aan het eind van de carrière nog een paar dagen wilt werken. FlexVet staat voor klaar met de ervaring en energie om de gehele markt te bedienen.

Ferdi Demir
is sinds 2013 dierenarts Bestuur & Beleid. Sinds 2018 is hij manager van FlexVet, uitzend- en detacheringsbureau in de veterinaire branche.


De voor- en nadelen

Tekst: Sandra Sparenburg, jurist
Eindelijk afgestudeerd en op zoek naar een baan? Er zijn vele mogelijkheden om aan de slag te gaan. Je kunt natuurlijk op vacatures reageren, maar je kunt je ook inschrijven bij een uitzendbureau.

Of je bent werkgever en op zoek naar personeel? Je plaatst vacatures in de plaatselijke krant, in het vaktijdschrift, op websites, maar het lukt maar niet om de juiste persoon te vinden? Al eens aan een uitzendbureau gedacht?
Zoals in het hele leven geldt natuurlijk dat elke optie voor- en nadelen heeft. Hieronder volgt een korte samenvatting van het werven of solliciteren via een uitzendbureau.
Voor zowel de werkzoekende als de werkgever geldt dat een uitzendbureau het hele voortraject uit handen neemt. Zij voeren gesprekken met de potentiële werkgever, helpen bij het opstellen van de vacaturetekst en zoeken bij de vacature de mogelijk geschikte kandidaten. Ook met de werkzoekenden hebben ze gesprekken gehad, al referenties van, zodat ze goed kunnen inschatten of er sprake is van een match. Kortom, dit scheelt tijd voor de werkzoekende, maar ook voor de werkgever. Die laatste krijgt meteen de juiste profielen voorgelegd waar hij naar het uitzendbureau toe op kan reageren én hij bespaart de kosten voor het plaatsen van personeelsadvertenties. De werkzoekende hoeft niet alle websites, kranten e.d. bij te houden.
Als je werkt zoekt en je wilt jouw kansen vergroten door je in te schrijven bij een uitzendbureau dan kun je dat 9 van de 10 keer niet meer doen door binnen te lopen bij een bureau. Over het algemeen geldt dat je toch eerst op een mogelijk interessante vacature moet reageren, meestal via de website van het betreffende bureau. Men vraagt dan eigenlijk ook meteen of je als werkzoekende ingeschreven wilt worden. Als je eenmaal ingeschreven bent, kun je over het algemeen filters instellen en krijg je een melding van passende vacatures. Maar ook een medewerker van het bureau kan jou benaderen op het moment dat er een vacature binnenkomt waar ze jou geschikt voor achten. Je kunt dan uitgenodigd worden voor een gesprek daar of men vraagt je een motivatiebrief te sturen, soms kun je daar hulp bij krijgen. Het werken via een uitzendbureau geeft jou veel vrijheid, omdat je vaak een kortere opzegtermijn hebt. Dit voordeel werkt echter ook de andere kant op; ook een werkgever kan vaak makkelijker van een uitzendkracht af. Een ander mogelijk nadeel is dat een uitzendbureau op zeker gaat, dat wil zeggen alleen de in zijn ogen echt perfecte kandidaten voorstelt aan de werkgever. En jij weet over het algemeen niet om welk bedrijf het gaat. Pas als je op gesprek mag komen bij de werkgever, wordt de naam van het bedrijf bekend gemaakt. Je kunt dus niet voordat je solliciteert contact opnemen met het bedrijf of een kijkje nemen op de website om te bekijken of de cultuur jou aanstaat en je misschien wel degelijk een kans zou hebben gemaakt ondanks het – in de ogen van het uitzendbureau- minpuntje. Tot slot: ook als je besluit een uitzendbureau in te schakelen, kijk eens goed naar de verschillende bureaus. Zijn ze gespecialiseerd in de branche waar jij voor opgeleid bent? Wil jij dat wel of juist niet? Onder welke CAO val je?
Voor werkgever die via een uitzendbureau personeel inschakelt, geldt dat er veel administratieve rompslomp omtrent het werven en selecteren uit handen genomen wordt. Een behoorlijke tijd- en kostenbesparing dus. Maar let op, ook hier geldt dat vele uitzendbureaus op zeker gaan en je dus het risico loopt dat je een wel degelijk geschikte kandidaat misloopt, omdat deze nu net niet over 1 bepaalde kwaliteit beschikt, waaraan je eigenlijk niet zoveel waarde zou hechten als je de persoon wel had leren kennen. Wel een voordeel: als bedrijf zit je niet meteen voor lange tijd aan iemand vast. Je kunt de periode waarin iemand als uitzendkracht voor je werkt in die zin als een proefperiode beschouwen. Alvorens de uitzendkracht “over te nemen” heb je dus alle tijd gehad om te beoordelen of deze echt bij het bedrijf past. Zo verminder je het risico dat je opgezadeld zit met een vaste kracht, die eigenlijk niet voldoet maar die te “duur” is om te ontslaan (ontslagvergoeding). Maar let op, na 24 maanden voor jou te hebben gewerkt, ben je verplicht om de uitzendkracht een vast contract aan te bieden. Wil je echter de uitzendkracht in dienst nemen voordat die periode voorbij is dan kan je dat duur komen te staan. Vaak moet je dan een boete aan het uitzendbureau betalen. Daarnaast geldt dat je als bedrijf een uitzendkracht niet door hoeft te betalen bij ziekte. Immers, een uitzendkracht is in dienst van het uitzendbureau en de verplichting tot loondoorbetaling ligt dan ook daar. Loonstroken, jaaropgaven, afdracht premies, heffingen, registreren ziek- en herstelmeldingen, toekennen vakantiedagen e.d.? Je hebt er geen omkijken naar, want het uitzendbureau is de werkgever. Tot slot: het is als personeel zoekend bedrijf verstandig om alvorens je een uitzendbureau inschakelt, goed te kijken naar de kosten en voorwaarden. Die kunnen per bureau aanzienlijk verschillen. Het inhuren van uitzendkrachten heeft dus weliswaar veel voordelen, maar ze zijn niet goedkoper dan “eigen” personeel. Naast dezelfde salarissen en arbeidsvoorwaarden als “eigen” personeel, brengt het uitzendbureau uiteraard nog een bedrag voor de dienstverlening in rekening.

Om te kunnen reageren op een bericht dient u ingelogd te zijn.


Inloggen