Hugo voor complexe zorg

Tekst en foto’s: John Ekkelboom

Op zaterdag 17 maart opende dierenarts en ondernemer Ischa Swartz opnieuw een dierenkliniek in de Randstad. Dit keer gaat het om zijn eerste doorverwijskliniek. Dierenartsen kunnen 24 uur per dag en zeven dagen per week hun patiënten doorsturen voor uitgebreid onderzoek, behandeling en operaties. Met deze kliniek –Hugo genaamd– wil Swartz de veterinaire zorg in Nederland naar een hoger niveau tillen.

“Dit overtreft wat we tevoren hadden gehoopt. Vanaf de eerste dag dat we onze deuren openden, is het druk. Gemiddeld zien we hier tien tot twintig patiënten per dag.” Tijdens een rondleiding door de nieuwe doorverwijskliniek in Zwanenburg, vlakbij Schiphol, kan Ischa Swartz zijn enthousiasme nauwelijks bedwingen. Trots toont hij de modern geoutilleerde ruimtes, waaronder operatiekamers, een röntgen- en een CT-kamer, een tandheelkundige ruimte, opnameafdelingen met zuurstofkooien en uitslaapruimten voor honden en katten, slaapkamers met badkamer voor personeel dat ’s nachts dienst heeft en de kantine annex aula met bar. Wat voorheen een donkere sombere fotostudio was, is omgetoverd tot een modern gebouw met veel glas en licht en dankzij een extra etage veel meer ruimte. In totaal zo’n 600 vierkante meter.

Nieuwe uitdagingen

Zelf richt dierenarts Swartz (43) zich speciaal op echografie en echocardiografie. Maar als arts is hij steeds minder actief. Het ondernemerschap zit hem in zijn bloed en daar gaat momenteel de meeste tijd in zitten. “Ik heb altijd nieuwe uitdagingen nodig”, zegt hij met een glimlach. Die nieuwe uitdagingen naast het werk als dierenarts begonnen in 2004. Toen zette hij het Dierenziekenhuis Amsterdam op. Na zes jaar had hij voldoende buffer om door te groeien. Inmiddels heeft hij onder de paraplunaam Caressa Dierenziekenhuizen in totaal tien vestigingen verspreid over de Randstad met in totaal ruim honderd mensen in dienst. De doorverwijskliniek staat los van Caressa en is de eerste loot van een nieuw concept dat de naam Hugo draagt. “Geen afkorting maar gewoon een mooie naam die tevens moet aangeven dat we laagdrempelig zijn”, licht Swartz toe.

Medewerkers laten opleiden

Enige tijd geleden werd Swartz door een chirurg benaderd met de vraag of hij als chirurg kon komen werken in een van de Caressa Dierenklinieken. “Ik had eigenlijk niet veel werk voor hem. Dan zou ik meer patiënten moeten hebben. Op dat moment kwam ik op het idee om een chirurgische verwijskliniek te starten. Maar dan moet je ook beeldvorming, operaties, spoedzorg en interne geneeskunde kunnen aanbieden. Daarmee was in feite het idee van Hugo geboren.” De vraag was nog wel wie deze kliniek zou gaan bemannen, vervolgt Swartz. “Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om eigen ervaren en deskundig personeel van de Caressa Dierenklinieken in binnen- en buitenland te laten opleiden in de chirurgie en interne geneeskunde en hier aan te stellen. We investeren voor tienduizenden euro’s in opleiding. Zo krijgen onze eigen mensen ook doorgroeimogelijkheden.”

Botten 3D printen

Hugo biedt geen eerstelijnszorg, zoals de Caressa Dierenklinieken dat wel doen. Dieren –voorlopig nog uitsluitend katten en honden- kunnen hier alleen terecht op doorverwijzing van een dierenarts, maar wel 24 uur per dag en zeven dagen per week. Swartz vertelt dat het vooral gecompliceerde zorg en spoedzorg betreft en dat Hugo ingewikkelde behandelingen niet uit de weg gaat. Als voorbeelden daarvan noemt hij het opereren van patiënten met stembandverlammingen of met de aangeboren hartafwijking PDA. “In de universiteitskliniek wordt deze ongewenste bloedvatverbinding tussen longslagader en aorta met coils afgesloten. Zo’n ingreep is heel erg duur. Wij hebben al eerder patiënten met PDA succesvol geopereerd, wat veel goedkoper is.” Ook wil Swartz graag innoveren. “The sky is the limit. We oriënteren ons nu op het 3D-printen van botten op basis van CT-opnamen. Met die kunstbotten kunnen we ingewikkelde operaties bij botafwijkingen veel beter voorbereiden. Het is dan tevens mogelijk de metalen osteosyntheseplaat al voor de operatie in de juiste vorm te buigen.”

Langetermijnrelatie

Goede service en klantvriendelijkheid vindt Swartz belangrijk. Zo kunnen dierenartsen hun spoedlijn kosteloos overzetten naar Hugo. Ook kunnen zij eenvoudig via de website of app doorverwijzen, waarna werknemers van Hugo het betreffende dossier opvragen en de klant opbellen. In de zogenaamde Service Level Agreement is te zien wat de partner van de verwijskliniek kan verwachten, maar het is ook mogelijk om dat naar wens op maat te laten aanpassen. Swartz: “We willen een langetermijnrelatie opbouwen met onze verwijzers. Dan is die service natuurlijk essentieel. We hebben zelfs een opleidingscentrum, waar zij tegen korting of zelfs gratis nascholingen kunnen volgen. Voor jonge artsen hebben we een serie modules over onder andere chirurgie, interne geneeskunde, anesthesie en commerciële geneeskunde. Voor gevorderde artsen zijn er opleidingen interne geneeskunde en echografie. Dat scholingsaanbod zal alleen maar toenemen, mede afhankelijk van de behoefte.” De ambitie van Swartz is om tot de topverwijsklinieken van ons land te behoren. “En niet alleen in Nederland. Uiteindelijk willen we met Hugo en Caressa ook internationaal onze vleugels uitslaan.”

Om te kunnen reageren op een bericht dient u ingelogd te zijn.


Inloggen