MijnDierenartspraktijkApp

Saskia Rijpert en Luc Hoornick zijn beide praktiserend die­renarts in het oosten van het land. Samen hebben ze de basis gelegd voor MijnDierenartspraktijkApp – een app die dieren­arts en diereigenaar met elkaar verbindt, bijvoorbeeld door een spaarsysteem.

 

Zoals heel wat dierenartsen zijn Saskia en Luc elkaar tijdens de opleiding tegengekomen. “We werken in verschillende praktijken waarin we beide dagelijks druk zijn met ieders eigen praktijkzaken,” vertelt Luc, “maar het leek ons ook leuk iets veterinairs samen te doen.” Het idee voor een app was afkomstig van Saskia. “De verkoop van producten zoals dieetvoeders of vlooien- en tekenmiddelen in de praktijk liep terug. Als mensen gaan googelen naar deze producten komen ze uit bij de grotere internet­leveranciers en niet bij de eigen dierenarts. Ik zocht naar een manier om onze klanten desondanks vast te houden.” Op dit moment verloopt het contact tussen de klant en de dierenartsenpraktijk nog voor 98 procent telefonisch en tijdens kantooruren. “Maar bellen wordt voor de klant steeds minder belangrijk. Mensen gebruiken de telefoon om te internetten en berichten te sturen. En klanten willen 24 uur per dag, 7 dagen per week hun bestellingen kunnen doorgeven. Een App is daarom een toegankelijke methode voor klantenbinding.”

Voor de technische kant van de app hebben ze communicatiebureau Connexx uit Eindhoven benaderd om de App te maken. “De mensen daar zijn fanatieke honden- en paardenliefhebbers en hebben enthousiast met ons meegedacht.” MijnDierenartspraktijkApp is net voor de Voorjaarsdagen 2017 op de markt gebracht en is beschikbaar voor iphone en android. Hij is gericht op de bezitters van gezelschapsdieren en paarden, maar is in principe ook door veehouders te gebruiken.

 

INTERACTIE MET DE KLANT

Praktijken betalen om de app te kunnen aanbieden aan hun klanten. “Een praktijk kan ook kiezen voor de duurdere Pro-versie”, legt Luc uit. “De klant treft dan in de Appstore niet de algemene Mijndierenartspraktijk-app, maar de app van de praktijk zelf.” Klanten kunnen de app gratis downloaden en registreren zich eenmalig. Vervolgens worden de gegevens van de praktijk zoals adres, telefoonnummer, openingstijden et cetera ingelezen in de app. Saskia: “De praktijk kiest zelf welke gegevens in de app te zien zijn.” De klant kan in de App zijn of haar eigen dieren toevoegen, en bij de dieren informatie als ras, leeftijd en gewicht et cetera invullen. “Mensen vinden het leuk gegevens over hun dieren in te vullen”, weet Luc. “En wij krijgen als dierenartsen zo ook de beschikking over nuttige gegevens.”

De klant kan per dier ‘reminders’ programmeren. “Dan herinnert de app de klant automatisch aan een vlooienbehandeling of het maken van een afspraak, voor bijvoorbeeld vaccinatie of gebitscontrole,” licht Saskia toe. Via de app kunnen praktijken ook pushberichten versturen. “Dat kan naar alle klanten die de app gebruiken, bijvoorbeeld: ‘we zijn op hemelvaart gesloten’, of naar een individuele klant.”

 

Dit is niet het enige wat de app dierenarts­klanten te bieden heeft. Saskia: “Via de app kan de klant ook een afspraak maken. De app kan direct worden gekoppeld aan de online agenda van de praktijk, zoals de agenda van Vetstoria, maar het kan ook via e-mail.”

 

Verder kan de klant de app gebruiken om producten zoals dieetvoer te bestellen. “Het bestelsysteem kan direct gekoppeld worden aan de webshop van de praktijk maar de praktijk kan ook een eigen lijst van producten in de app tonen. Met twee handelingen op de telefoon komt de klant nu bij de dierenarts terecht in plaats van bij een internetwinkel.” Praktijken kunnen zelf kiezen waar ze wel of niet aan mee willen doen. Zo kan de praktijk in het ‘content management systeem’ de optie ‘aan huis leveren’ aan of uitzetten. De klant kan dan het dieetvoer ophalen bij de praktijk.

 

De app beschikt over een ingebouwd spaar­systeem. “Dat is iets wat klanten erg waarderen”, verklaart Saskia. “Mensen sparen nu eenmaal graag. Ze zien in de app op hun telefoon direct hoeveel punten ze hebben bij de dierenarts. Het voordeel hiervan is dat de klant niet met een zoveelste spaarkaart in de portemonnee hoeft te sjouwen.” De praktijk kan zelf bepalen wat klanten krijgen voor de gespaarde punten, zoals bijvoorbeeld een gratis traktatie of kortingen op voer. “Je kunt spaarpunten niet meenemen naar een andere praktijk”, vult Luc nog aan. “De punten zijn gekoppeld aan een enkele dierenarts. Het is nu eenmaal bedoeld om loyaliteit te stimuleren.”

 

ENTHOUSIASTE KLANTEN

In de praktijk van Saskia hebben inmiddels vijfhonderd klanten de app op hun telefoon geïnstalleerd. “Vooral het spaarsysteem en het remindersysteem worden heel enthousiast ontvangen. Mensen moeten de weg aanvankelijk nog vinden in de app, maar ze zien al snel hoe makkelijk het is. Het bestellen via de app neemt toe. Ook worden steeds meer afspraken via de app gemaakt.” Ondertussen zijn Luc en Saskia al aan het werk met nieuwe ideeën. “Praktijken die zich melden met interesse komen soms met wensen waar we zelf nog niet aan hadden gedacht”, zegt Luc. “We kijken dan of we het kunnen meenemen in de nieuwe release. We willen bijvoorbeeld in 2018 een ‘track and trace’-systeem gaan inbouwen voor gezel­schapsdieren.”

http://www.mijndierenartspraktijkapp.nl

Om te kunnen reageren op een bericht dient u ingelogd te zijn.


Inloggen