Runderen onderzoeken zonder schouderklachten

Werken met grote dieren kan fysiek zwaar zijn. Fysieke klachten zijn de belangrijkste oorzaak van arbeidsongeschiktheid bij dierenartsen. Vooral tillen, chirurgie, rectaal onderzoeken en het hanteren van grote dieren is zwaar. Movir wil juist arbeidsgeschiktheid bevorderen en werkt daartoe samen met onder meer Terzet, specialist op het gebied van ergonomie bij dierenartsen. Samen geven ze u handvatten voor een goede werkhouding.

Vooral het strekken van de arm, het grote aantal palpaties bij hetzelfde dier en de lengte van de dierenarts ten opzichte van het dier zorgen voor belasting. Een kleine dierenarts moet de schouder en arm flink optillen, wat onhandig, belastend en fysiek zwaar is. Doordat runderen steeds hoger worden en de dierenarts niet altijd even hoog kan staan als de koe nemen fysieke klachten toe.

Belastende handelingen

Veel klachten ontstaan bij rectale palpatie. Doordat de dierenarts de arm zijwaarts en boven schouderhoogte optilt, worden de structuren van de schouder ingeklemd. Vaak overstrekken dierenartsen hun arm bij deze handeling en buigen ze hun hoofd naar hun schouder. Deze combinatie kan klachten van de schouder veroorzaken. Ook het toenemende gebruik van ultrasoon-apparatuur zorgt voor veel klachten. Maar liefst 75 procent van de dierenartsen geeft aan dat ze fysieke klachten krijgen door scannen.

Zo voorkomt u fysieke klachten:

  • Wees u bewust van uw werktechniek. Zet vanuit uw rug kracht en niet alleen met uw arm. Voorkom dat u uw arm teveel gestrekt houdt. Als u die strekt kunt u de kracht in uw schouder moeilijk doseren en opvangen. De weerstand zal uw schouder naar achter duwen. Buig uw arm daarom licht en span uw schouders en rug. Uw schouders en nek mogen iets naar voren komen. Vergelijk deze houding met hoe u zou staan als u iets zwaars wilt wegduwen. Dit is met name belangrijk tijdens het begin van de behandeling. Als uw arm de kringspier gepasseerd heeft, probeer dan uw rug ontspannen te strekken. Houd in geen geval uw hoofd opzij en
    adem door.
  • Bent u klein van stuk? Gebruik een krukje als hier de gelegenheid voor is.
  • Leer palperen met twee armen. Het kost tijd dit te leren, vooral de fijnmotorische handelingen van de vingers en de tastzin. Dit gevoel kunt u ontwikkelen. Enerzijds spreidt u op die manier de belasting. Anderzijds heeft uw arm steeds wat langer rust en hersteltijd. Zo vermindert u het probleem van repeterende beweging en inklemming. Ook het vasthouden van het echo-apparaat kunt u zo verdelen over
    beide armen.
  • Beweeg na het palperen uw armen en schud uw schouders los. Strek de rug, draai de nek en adem diep in en uit. Doe dit kort tussen elke behandeling door. Het liefst doet u dit tijdens een behandeling.
  • Zorg voor voldoende training en ontspanning in uw vrije tijd. Eenzijdige sporten – zoals tennis en squash – zijn afgeraden. Symmetrische sporten – zoals roeien of zwemmen – zijn aan te raden. U kunt krachttraining doen bij een fysiosportcentrum of goede personal trainer. Daarnaast zijn yoga, tai-chi of mindfulness goede manieren om te ontspannen. Let op dat u niet teveel op uw handen steunt.
  • Zorg voor afwisseling in uw werk. Zo vermindert u ook de mentale belasting. Denk aan het volgen van een specialisatie, lesgeven of het publiceren van blogs of artikelen. Voldoende uitdaging, afwisseling en werkplezier verkleinen de kans op klachten en stress.
  • Doe buiten het werk iets waar u enthousiast van wordt. Speel een instrument, sluit u aan bij een vereniging, of doe iets voor uzelf. Dit zorgt voor balans tussen werk en privé en fysieke en mentale stimulans.

Meer over dit onderwerp

Tekst Amber Denekamp en Joseph Wouters

Om te kunnen reageren op een bericht dient u ingelogd te zijn.


Inloggen